fbpx

AFVALLEN LUKT NIET, HOE KAN DAT NOU?

by Laura
afvallen lukt niet hoe kan dat nou

Wat doe je als afvallen niet lukt? Goeie vraag. Het is begin juni. Ik had heel graag gemeld dat de 10 kg gewichtsverlies naderde, ow wat zou dat toch fijn zijn. Met schaamrood op de wangen moet ik helaas melden dat niets minder waar is. Niets is eigenlijk het juiste woord. In gewicht is er gewoon niets veranderd. Paar kilo’s eraf, maar er ook weer bij.

Ik moet toegeven, ik word er ook wel eens moedeloos van… Hoe kan dat nou? Als je mijn motivatie leest, in mijn blog ‘de waarom vraag’ dan zou je zeggen, die gaat als een speer. Ik was gefrustreerd, maar ook nieuwsgierig, waarom lukt het nou niet? Ik ben gaan lezen in boeken over het brein, gewoontes en routines. En ik kwam er achter dat het toch niet zo gek is dat het nog niet gelukt is.

Motivatie

Laten we beginnen bij mijn motivatie. Natuurlijk heb je motivatie nodig om je doelen te bereiken. Mijn motivatie is sky high, dat beschrijf ik in ‘de waarom vraag’: ongezond gewicht, Reuma, energie, hoge bloeddruk, diabetes type II in de familie en het oog wil ook wat! Dat mijn gewicht ongezond is werd pijnlijk duidelijk tijdens mijn laatste bloeddrukcontrole, begin mei. Mijn bloeddruk was super hoog en mijn glucosewaarde was nog maar net binnen de perken. Shit! Dit was nou juist wat ik wilde voorkomen. Mijn motivatie is wederom sky high!

Motivatie is de wens om een specifieke handeling uit te voeren: gezond eten, bewegen, sporten, niet snoepen, met als doel afvallen. Motivatie alleen is echter onbetrouwbaar en wisselt de hele dag. Je wilt minder snoepen, maar loopt net voor de lunch met langs de bakker en het ruikt er zo lekker naar vers gebakken appelflappen. Je motivatie wisselt van “ik wil niet meer snoepen” naar, “ik wil een appelflap”. Het hongergevoel vanuit je brein wordt nog meer aangewakkerd, waardoor de motivatie om de appelflap te kopen alleen maar groter wordt.

Kleine stappen

Wanneer mijn motivatie sky high is wil ik het roer helemaal omgooien. Gezond ontbijten, lunchen, avondeten, sporten, alle rondjes met de hond wandelen zodat ik minimaal 10.000 stappen haal, alles zelf koken, gezonde tussendoortjes zelf maken en dan ook bloggen, studeren, ontwerpen, administratie bijhouden, leuke mama & geliefde zijn, enzovoorts. 

Best veel hè?! Bij kleine stappen dacht ik altijd aan niet te snel afvallen en dus af en toe (lees: bijna dagelijks) toch wat ‘lekkers’ (lees: koek, snoep, taartje, etc.) nemen. Dat werkt dus niet! Het gaat juist om kleine stappen in het proces van afvallen. Afvallen is een gedragsverandering. Je wilt goede gewoontes creëren en slechte gewoontes afleren. 

Waar gaat het dan steeds mis?

Door het roer in één keer om te gooien was ik niet bezig met het zetten van kleine stappen. Maar hoe pak ik het dan aan? Ik ben mijn gedrag gaan analyseren. Waar gaat het dan steeds mis? Het gaat in de eerste plaats mis bij alles in één keer willen veranderen. 

Daarnaast begon ik mijn dag ook te laat. Ik kon moeilijk mijn bed uit komen, bleef maar snoozen. Het resultaat is dat ik de hele dag achter de feiten aan loop met werk, eten, wandelen, koken, etc. De wandelingen met Janssen gingen gehaast, met een hoofd vol met wat ik allemaal nog moest doen. Terwijl dit eigenlijk zo ontspannend kan zijn. En dan moest ik ergens nog een sportmoment creëeren en het liefst 3!

Nieuwe ochtendroutine

Het ging dus al mis in de ochtend. En dus werd mijn eerste kleine stap vroeger opstaan. In mijn blogpost ‘geluksmomentjes’ beschrijf ik al dat ik vroeg opstaan eigenlijk erg fijn vind. Even een momentje voor mijzelf. Maar hoe dan? Toen kreeg ik de tip van Cynthia tijdens het Structuurjunkie ‘Focus op je business traject*’ om het boek Dear Good Morning van Lienke de Jong * te lezen. 

Zou ik echt een ochtendmens kunnen worden? Het boek is zeker een aanrader! Het gaf me de inspiratie om het te proberen, nee te doen! Nu begin ik mijn dag op tijd, met een wandeling met Janssen. Om in kleine stappen te blijven denken heb ik mijn doel klein gehouden: ‘Een rondje tot de eerste trap op de dijk’. Langer mag natuurlijk en langer wordt het bijna altijd. 

De eerste kleine stap is gezet. Inmiddels houd ik het al ruim 3 weken vol. Ik sta meteen op wanneer de wekker gaat, dus niet meer snoozen. Iedere morgen maak ik een foto van mijn wandeling en deze deel ik op Instagram @hey.new.day. Toen ik de eerste keer rond 6.45 uur de deur uit stapte dacht ik dat ik de enige was. Not! Ik kom heel veel mensen tegen die hun hond op dit tijdstip al uitlaten. Ook zijn er al mensen buiten aan het werk. Een geruststellend gevoel dat ik niet de enige ben die rond 6.15 uur opstaat.

En hoe nu verder?

De schrik van torenhoge bloeddruk & glucosewaarde op het randje maakte dat ik die maandag daarna direct begon met mijn nieuwe ochtendroutine. Aan het einde van die week had ik een 24-uurs bloeddrukmeting. Tijdens deze meting heb ik evengoed ruim 12.000 stappen gezet. Maar belangrijker, de uitslag van de 24-uurs bloeddrukmeting was goed! Komt dit door de beweging van die week? Zou dat meteen al zoveel effect hebben? Misschien, wie weet! Maar ik weet wel dat ik  me beter voel. Al is het effect op e weegschaal nog treurig…😫 Normaal gesproken zou meer beweging effect moeten hebben op mijn gewicht. Dit ga ik verder onderzoeken.

De wandelingen met Janssen zijn goed voor de dagelijkse beweging. Dat zit nu wel snor. Nu nog sporten. Het doel is conditie en spierkracht verbeteren. Ik ga een en ander uitproberen. Ik begin met 1 keer per week, kleine stapjes. Vorige week heb ik met Martijn 43 km gefietst (zadelpijn…, geen klein stapje😮). Deze week ik ruim 5 km gelopen (Powerwalk) binnen een uur. En ik ben deze week gestart met de Dear Goodmorning Community, iedere dag een korte training (HIT, Yoga, bootcamp, aerobict, enz.). Ben erg benieuwd hoe dat bevalt! Binnenkort zal ik alle sportieve activiteiten reviewen in een blogpost.

Dan nog de voeding. Vorige week heb ik ook weekmenu’s gemaakt. Voor de hele week staat vast wat we ’s avonds eten. Jaren aten we op vrijdagavond hapjes. Dat hebben we even geschrapt. Nu gewoon een lekkere maar gezonde maaltijd op vrijdagavond. Het eten is in huis, de ochtenden verlopen soepeler en dus ik heb ’s avonds de rust om gezond te koken. Nu staat de grootste uitdaging voor de deur: de tussendoortjes… 

*Samenwerking met Structuurjunkie & Bol.com. Wanneer jullie via deze links iets aanschaffen krijg ik hier een vergoeding voor. NB: Ik promoot alleen maar producten waar ik zelf achter sta.

Dit vind je misschien ook leuk

4 reacties

Karin juni 4, 2021 - 9:04 am

Hey Laura, heel begrijpelijk allemaal! Toch goed van je om zo eerlijk daarover te zijn en dit te delen. Ik denk dat hier heel veel mensen mee struggelen. Net als jij wil ik graag wat kilo’s verliezen, maar heb ik als valkuil dat ik ook veel te snel en te veel wil. Het boek van Lienke de Jong en Dear Good Morning zijn inderdaad top. Ook van Structuurjunkie heb ik veel geleerd. Waar ik ook veel inspiratie vind is bij Stefani gets fit en Lazy fitgirl. Ken je die al? Wellicht heb je daar ook wat aan? Heel veel succes en vooral ook plezier met het behalen van je doel. Je kunt het! Groetjes, Karin

Reply
Laura juni 4, 2021 - 11:44 am

Hey Karin! Thnxxx voor je reactie, leuk! Ik zal eens kijken bij Stefani gets fit. Ben benieuwd! Lazy fitgirl ken ik inderdaad al. Jij ook veel succes! We kunnen het!💪🏻

Reply
Marieke juni 4, 2021 - 10:53 am

Wat een verhaal weer Lautje! Goed ook om het voot jezelf zo op ern rijtje te hebben. Heel herkenbaar om dan meteen het roer om te willen gooien en alles tegelijk aan te willen pakken. Maar dat houdt bijna niemamd vol. Mooie instelling! ‘ Kleine stapjes!’

Reply
Laura juni 4, 2021 - 11:47 am

Hey Riekie! Jaaa, ik wil het liefst gisteren een hele nieuwe gezonde leefstijl hebben en de weegschaal iedere dag naar beneden zien gaan… Maar inderdaad, kleine stapjes… Thnxxx voor je lieve reactie!😘

Reply

Laat een reactie achter